Znajdź nas na:

Kampanie

Lokal bez papierosa

Restauracja. Spotkanie ze znajomymi lub – bardziej oficjalne. Jesz prawie idealny posiłek. Prawie, ponieważ nie jesteś w stanie docenić jego smaku, a już na pewno – zapachu. Dlaczego? Ktoś przy stoliku obok pali papierosy.

2006 rok to początek walki Stowarzyszenia MANKO z podobnym scenariuszem. Podczas nieudanego, „zakrapianego” dymem papierosowym, wypadu na kurczaka po wietnamsku, w głowie Łukasza Salwarowskiego, prezesa Stowarzyszenia zrodził się pomysł kampanii Lokal Bez Papierosa.pl.

Od idei do sukcesu? Właśnie tak działamy w MANKO. Nasza kampania w dużej mierze przyczyniła się do przeforsowania ustawy  o zakazie palenia w miejscach publicznych w listopadzie 2010 roku. Teraz każdy lokal musi mieć salę dla niepalących lub w całości być strefą wolną od dymu tytoniowego.

Ustawa była realizacją naszych głównych celów. Jesteśmy dumni z propagowania asertywności wśród niepalących, dotychczas zdominowanych przez palaczy w życiu społecznym. Dzięki kampanii mieliśmy szansę rozpowszechnić informacje, dotyczące zagrożeń wynikających
z biernego palenia, a dzięki temu - zmniejszyliśmy ryzyko chorób. Lokal Bez Papierosa to nie tylko popularyzowanie idei przestrzeni publicznej wolnej od dymu tytoniowego. To również wielka platforma informacyjna i edukacyjna w zakresie ochrony praw zdrowia i polityki antytytoniowej.


Co zatem działo się w ramach kampanii??
 
  • zorganizowaliśmy ponad 200 eventów zdrowotno-rozrywkowych w całej Polsce (gry miejskie, murale, flash-moby, festiwale, konkursy), stworzyliśmy przegląd filmowy „Wypalone Kino”, „Akcję Paczka”;
  • stworzyliśmy interaktywną mapę ponad 2000 lokali bez papierosa w całej Polsce, dostępną na stronie internetowej www.lokalbezpapierosa.pl oraz papierowe mapki z „lokalami bez papierosa” – rozprowadziliśmy około 300 000 sztuk w 30 miastach Polski;
  • uczestniczyliśmy w posiedzeniach Sejmowej Komisji Zdrowia, w konsultacjach społecznych, zbieraliśmy podpisy, przyczyniając się do wprowadzenia zakazu palenia w miejscach publicznych;
  • przeprowadziliśmy szereg badań opinii publicznej wśród właścicieli restauracji, pracowników, turystów zagranicznych, a także na ogólnej próbie Polaków, oceniając ich opinie na temat wprowadzenia zakazu palenia w miejscach publicznych;
  • zorganizowaliśmy kilkadziesiąt konferencji prasowych, wytworzyliśmy ponad 3000 bezpłatnych relacji w mediach, zyskując status eksperta w tematyce tzw. Tobacco control;
  • szkoliliśmy się u największych światowych ekspertów w zakresie tobacco control na szkoleniach
  • w Baltimore, USA, organizowanych przez prestiżową uczelnię, specjalizującą się w zdrowiu publicznym – John Hoppkins University of Public Health; uczestniczyliśmy w kilkudziesięciu międzynarodowych konferencjach, nawiązując relacje z ekspertami z całego świata;
  • staliśmy się partnerem dla Ministerstwa Zdrowia, WHO, Głównego Inspektoratu Sanitarnego, a także organizacji międzynarodowych – Bloomberg Foundation, Smoke Free Partnership, World Lung Foundation, Tobacco Free Kids, itd.;
  • byliśmy jednym z inicjatorów Partnerstwa Polska Bez Dymu, skupiającego obecnie ponad 20 organizacji eksperckich, działających w obszarze zdrowia publicznego.



Nasza praca została docenionawieloma nagrodami oraz wyróżnieniami w prestiżowych konkursach, m.in.:
 
  • Biały Kruk;
  • Złote Spinacze – podwójne wyróżnienie – za skuteczną kampanię edukacyjną i lobbingową;
  • Kryształy Soli – za skuteczną kampanię edukacyjną;
  • Laury Magellana;
  • Global Tobacco Control Alumni Awards for Excellence za skuteczne wdrażanie polityki antytytoniowej.
Szczegóły projektu
Grupa docelowa: niepalący, narażeni na bierne palenie, właściciele lokali gastronomiczno-rozrywkowych

Cele kampanii: edukacja
w zakresie biernego palenia, wprowadzenie zakazu palenia w miejscach publicznych

Adres www kampanii: www.lokalbezpapierosa.pl

Facebook kampanii:  www.facebook.com/lokalbezpapierosapl
icons/facebook.png
icons/youtube.png